Начало > общи приказки > Малкото голямо – втори опит на същата височина

Малкото голямо – втори опит на същата височина


Минаха 10 дни от сблъсъка ми с Малкото голямо четене…

Все съм си мислела, че живеем в нормална държава, с културни и морални стойности. Убедена бях, че БНТ са все още някакъв бастион на традиционните ценности и не се поддават на масовата вълна от комерсиализъм заливаща ефира. Естествено си мислех, че след като „сезирам“ организаторите на конкурса, то грешката ще бъде поправена.

Колко наивно!

Да започнем с това, че или секцията им „Пиши ни“ не работи или никой не й обръща внимание. Почаках – почаках и реших все пак да им пиша мейл – за всеки случай. Ето мейлът ми от 14.03 :

Здравейте,

Преди седмица посетих сайта на конкурса и с изненада открих в раздела „Библиотека“ неподходящи за деца заглавия. Според регламента на същия сайт, в конкурса може да участват книги и за възрастни, но само ако са подходящи и за деца. За съжаление поредицата „Братството на черния кинжал“ на Дж. Р. Уорд, която фигурира като книга в библиотеката, според мен не отговаря на условията на конкурса. Мисля, че част от съдържанието на книгата не е подходящо за деца. Ето няколко примерни откъса, с неподходящо съдържание:

*** откъсите от предишния ми пост ***

Още, когато открих въпросната поредица на сайта, съобщих за това, използвайки раздела „Пиши ни“. За съжаление до сега не съм получила никакъв отговор от вас, нито поредицата е премахната от участие.

Разбирам, че по регламент книгите се предлагат от читателите. Разбирам също, че едва ли е лека задача да се провери обстойно всяка предложена книга. Но смятам, че когато става въпрос за детски литературен конкурс, критериите трябва да бъдат спазвани много внимателно.

Моля да обърнете внимание и на други поредици, също участващи в конкурса: „Анита Блейк, ловецът на вампири“ от Лоръл К. Хамилтън, „Истинска кръв“ от Шарлейн Харис, които според мен съдържат подобно съдържание в някои от книгите си. Аз лично съм почитател на тези поредици, но за съжаление, част от съдържанието им ги прави неподходящи за деца.

Много уважавам инициативата „Малкото голямо четене“ и искрено се надявам, че не бихте позволили подобни недоразумения да помрачат този конкурс.

С уважение,
***

Е, разгеле! Веднага ми отговориха:

Здравейте, ***!

Благодарим Ви за това, че ни обърнахте внимание върху тези няколко
заглавия и че можем да разчитаме на Вас като на познавач.
Наистина, не всички книги могат да бъдат прочетени.

Поздрави!
Екипът на "малкото голямо четене"

Сега вече, мислех си, ще махнат въпросните книги от списъка. Дори може би ще направят подробно проучване на останалите добавени книги… Споменах ли, че съм наивна?

Отново почаках, проверявах си мейла, проверявах сайта… Накрая реших да не чакам още, а на 17-ти отново писах (да не би да са ме забравили):

Здравейте отново!

Отговорът ви приятно ме изненада със скоростта си, но за съжаление не разбрах, дали ще предприемете някакви действия относно свалянето на поредиците от библиотеката? Все пак не ви пиша самоцелно…

С уважение,
***

Последва поредния светкавичен отговор, но ето тук вече започнах да осъзнавам наивността ми:

Здравейте!
Отговаряме на всички писма, които получаваме - около 100 на ден.
Извинете за нетактичния въпрос, но Вие на каква възраст сте? Защото
книгите, за които ни пишете са книгите, които четат 15-16 годишни
тийнейджъри, а Вие дори ги цитирате с най-малките подробност. Изглежда, че
и Вие сте ги прочели внимателно. Интересно ни е да узнаем, защо сте ги
прочели, ако не ги приемате. И, освен това, тези книги са продукция на
най-престижни български издателства - Колибри, Ибис, Хермес - известни с
добър вкус и внимателен подбор на преводна литература. За по-малките деца,
едва ли има заплаха, защото те просто не четат книги, извън тяхното ниво
на съзнание и опит.
Поздрави!

Хъх?! WTF?! Ама те сериозно ли?!!! Неее, наивността ми отново надигна глава, тук е станало някакво объркване, я да им пиша отново:

Здравейте,

Не е нетактичен въпросът, нито се притеснявам да отговоря: на 30 години съм.

Книгите, за които ви писах не се водят нито детски, нито юношески или така наречените на запад Young Adult. И не се водят в тези жанрове по причините, които посочвам. Сега, друг е въпросът, че в България, няма ясен регламент за възрастови ограничения относно книгите. Или поне аз не знам за такъв и от досегашния си опит не съм научила за такъв. Но според мен е ясно, че някакви, поне елементарни, морални ограничения трябва да има. Не можем да ограничаваме възрастовата граница за филмите, за списанията, а да си затворим очите за книгите. Но това е съвсем друга тема.

И да прочела съм ги внимателно и притежавам въпросните книги, очевидно съм извадила цитатите директно от книгата. Дори може да се каже, че съм почитател на някои от тях. Но както и в предишното си писмо отбелязах, не се възмущавам от самите книги, а от участието им в подобен конкурс. Те са неподходящи според собствените ви правила, обявени на сайта.

Не виждам какво общо има, че са известни издателства?! В крайна сметка, това не е конкурс, с цел реклама на издателства. Нито идеята му е в него да участват всички издавани в България книги. Говорим за съдържание на книга, участваща в конкурс за ДЕТСКА и ЮНОШЕСКА книга, организиран от НАЦИОНАЛНАТА телевизия!

Нямам идея и какво искате да кажете с липсата на заплаха за по-малките деца?! Нима изказвате тезата, че понеже са малки, могат спокойно да четат тези книги, с идеята „те не разбират“ ?! Или може би твърдите, че може да рекламирате пред деца, книги неподходящи за възрастта им, но те няма да ги прочетат?! Честно казано, дори да ги забраните, децата биха посегнали към тях. Моята теза е да не им ги РЕКЛАМИРАМЕ поне!

Аз лично, не бих дала на дъщеря си, да чете въпросните книги, докато не навърши определена възраст. По същият начин, както не бих и позволила да гледа филми непозволени за непълнолетни.

Ако се поинтересувате по-внимателно, може би ще забележите, че явно не съм против темата за вампирите, нито за секса. Не съм казала нищо, относно други подобни поредици, участващи в конкурса. Но в случая говорим за подробни и детайни сцени на секс и/или насилие. Не смятам да изваждам още цитати и подробно да обосновавам мнението ми. В крайна сметка, аз не съм професионалист. Аз съм обикновен читател и данъкоплатец и изказвам мнението си, за съдържанието на конкурс, който повтарям се организира по НАЦИОНАЛНАТА телевизия!

Надявам се, че отговорих изчерпателно на въпросите ви. И още повече се надявам, че този път вече ще има някакъв реален ефект.

С уважение,
***

Ето, дори съумях да не пиша всичко с капслок… Но както явно се вижда търпението ми и вярата ми в конкурса, бяха на ръба.

И ето поредния светкавичен отговор:

Книгите попадат в категорията юношеска литература. Издателствата са
достатъчно авторитетни, за да се съмняваме в тях, а ръководителите им -
хора с висока култура и с високи цели.В нашия сайт, книгите присъстват с
корица.  Всяка възраст чете своите книги. Както отбелязахме -интересите
се определят от нивото на съзнание и опит.Напразно се тревожите.

Приятна вечер.

И ето тук вече вярата ми, че става дума за недоглеждане тихичко напусна сградата.

интересите се определят от нивото на съзнание и опит

Само аз ли се сещам за „интереса клати феса“ ?! Отново ме уверяват в културата и целите на издателите – защо?! Аз не казвам нищо против тях, напротив: очевидно дори си купувам техните книги… Книгите присъстват с корица? Ама на корицата не пише: внимание, родители, въпросната книга може да се окаже неподходяща за вашите деца!

Честно! Останах си с повишено кръвно и липса на адекватен отговор.

Сякаш конкурсът бе организиран не от БНТ, а от БНР – цялата ми комуникация, доводи, цитати – все едно разговарях с радиото!

Наивност ли е в днешно време да имаш вяра и надежда в организаторите на конкурс за детска книга по националната телевизия? Явно да!

  1. Калин
    18 март, 2011 в 14:43

    Ами ти най-добре си си го казала: „интереса клати феса“.
    Май вече започвам да си отговарям откъде са взели парите за огромните табла из цяла София. Щото да рекламираш предаване на БНТ по БНТ е едно, ама да наемеш външна реклама съм сигурен, че е съвсем друго.
    И после пак ще вярваме като ни кажат, ама конкурсите за Мис Не-знам-си-кво не са нагласени … егаси та те очевидно „нагласят“ детските конкурси, а какво ли остава за миските.

  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

