Начало > книги, на английски, прочетено > „Изкушение“ от Синтия Лийтик Смит

„Изкушение“ от Синтия Лийтик Смит


"Изкушение" от Синтия Лийтик СмитКуинси Морис никога не се е чувствала така сама. Нейната първа любов, върколак-хибрид, заплашва да се впусне в ритуал на съзряване, който би ги разделил завинаги. А тъкмо когато с чичо й са пред дебюта на новия си супер модерен ресторант, с вампирска тематика в Остин, брутално убийство ги оставя в търсене на главен готвач.

Способна ли е Куинси, да трансформира новия служител в кулинарен господар на мрака? Ще успее ли Хенри Джоунс да смая тълпата с изкуствени кучешки зъби, евтина пелерина и червени контактни лещи? Или в това честно, ново лице има повече отколкото личи на пръв поглед?

Докато се сблъскват човешки и свръхестествени сили, се образува смъртоносен любовен триъгълник, а границата между хищник и жертва започва да се размива. Кой на какъв се прави? И докога може Куинси са играе, преди да загуби всичко?

Последните две книги, които прочетох бяха огромно разочарование, макар да ги бях открила, чрез положителни ревюта. Така че, когато Amazon ми препоръчаха тази книга заедно с още няколко, след покупката на въпросните две, доста се замислих дали да не им тегля една.

И все пак, след като пиша това ревю, явно нещо ме е накарало да прочета книгата. Е, това нещо беше самата тя и невероятно приятният стил на авторката.

Направих си експеримента, да сваля „сходните книги“, които Амазон ми препоръчаха и да прочета по една глава от всяка от тях, преценявайки коя от тях ще е следващата прочетена и дали изобщо някоя от тях си заслужава усилията. Знам, че една глава не е меродавна за цяла книга, имала съм нещастния опит със Стивън Кинг, цели 300 страници да не са меродавни. Но бях афектирана и разочарована. Което беше още една пречка, пред новосвалените книги, очакващи присъдата ми. И ако това, не беше достатъчно „нагласен“ експеримент – задължително беше да го проведа доста след полунощ. Е, очевидно сте на път да прочетете впечатленията ми за едноличния победител – „Изкушение“.

Да започнем с очевидното – малко автори си позволяват да смесят в една книга вампири и гответе. Вампирите държат казина, клубове, барове, дори сервират напитки, но никога не се забъркват в общественото хранене. Не знам, може би ХЕИ имат нещо против… Аз лично намирам комбинацията от италиански ресторант и ърбън фентъзи за неустоима. Класически вампирски митове, в комбинация с класическа италианска кухня, и всичко обилно полято с вино.

Е,  книгата, не е „Като гореща вода за шоколад“, но и по-добре. Фокусът в историята пада не само върху кухнята, но и върху всички останали аспекти на ресторантьорския бизнес: обслужване, декорация, доставки, реклама… С други думи  – Top Chef – Restaurant Wars 101 – със свръхестествени подправки. Но за всички хардкор почитатели на „кулинарните романи“ – освен добре известните класики, в романа ще откриете и някои наистина оригинални Vampire Gourmet ястия, които със сигурност няма да забравите.

Както става ясно още от анотацията – романтика има. Но тя си отива с италианския акцент и Киантито. Освен това за мен лично беше глътка свеж въздух, че този път героинята се опитва да „свали“ най-добрия си приятел вместо обратното. Описанието емоциите на влюбената Куинси ми се стори напълно достоверно и ми хареса, че не се притеснява да прави първите крачки.

Героинята ми хареса и със здравата си връзка с материалния свят. Радко се среща в свръхестествен романтичен роман, главната тийнейджърка наистина да се труди, вместо да въздиша по съучениците си. Освен това Куинси не мрънка, макар да има предпоставки след смъртта на родителите си, липсата на приятелки, несполуките на романтичния фронт. Определено предпочитам тийн-работохолизма, като алтернатива на личните драми. Пък макар и полят с повечко вино.

Като се замисля, това е една от малкото YA американски книги, които с лекота засягат теми като алкохолизъм, наркотици, расизъм и всякакви други -изми, но без да проповядват. Радко се случва някой да успее едновременно правдиво да опише подобни проблеми, без да стане досаден или краен, и все пак да успее да уличи вредите.

Свръхестествената реалност в книгата е много фина обвивка на действителността. Само в някои редки моменти става ясно, че романът се развива в свят с малко по-различни правила и история. Различните ликантропи и вампири са приятно класически и са представени едновременно и като злодеи и като жертви. Като цяло вдъхновението на авторката от „Дракула“ на Брам Стоукър, оказва много положително влияние на героите и историята.

Което не значи, че се придържаме само към класическият готически роман. Напротив. Книгата е изпълнена с намигвания и заемки както от класически романи, така и от модерната култура. За мен лично беше и като някакъв малко по-пораснал вариант на „Lost Boys“. Изненадващите идеи и и хуморът в романа бяха по детски свежи. Нима някой може да сдържи усмивката си при описанието на „броненосецолак“?

Единственото ми недоволство от книгата беше сякаш препускането през последната четвърт. Някак много бързичко стигнах до финала, а някои случки ми се сториха претупани. Но за това пък самият финал изненадващо ми хареса, макар и да не бе напълно окончателен, нито пък драматичен. И дори да не прочета продължението на историята на Куинси, мога спокойно да си я представя сама и съм уверена, че тя ще се справи.

С две ръце препоръчвам тази книга, която е написана достатъчно леко и интересно, за да привлече и задържи вниманието ми в малките часове на деня. Може и да не е светоразтърсваща и умопомрачителна. Не е кой знае колко оригинална – по-скоро е традиционна. Но също като кухнята на Сангуини: по домашно позната, приятна, засищаща, стопляща, със щипка екзотика и острота. И задължително с чаша червено вино…

  1. Все още няма коментари.
  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

