Начало > книги, на английски, прочетено > „Оптимален подбор“ от Али Конди

„Оптимален подбор“ от Али Конди


"Оптимален подбор" от Али КондиНАБЛЮДАВАНА ОТ ОБЩЕСТВОТО

ПРИКОВАНА ОТ ПРАВИЛАТА

ОСВОБОДЕНА ОТ ЛЮБОВТА?

В Обществото решенията се взимат от Отговорниците. Кого да обичаш. Къде да работиш. Кога да умреш.

Касия винаги е вярвала в техния избор. Това е нищожна цена за дългия живот, перфектната работа, идеалния партньор. Така че когато най-добрият й приятел се появява на екрана на Подбора, Касия е напълно убедена, че той е правилният… докато не зърва друго лице, да се появява за миг, преди екрана да угасне. Сега Касия е поставена пред невъзможен избор: между Кзандър и Кай, между единственият й познат живот и пътят, по който никой не смее да поеме – между съвършенството и страстта.

Посегнах към книгата с известна доза недоверие: дистопична история за тийнейджърски любовен триъгълник, или поне така си мислех на база корица и анотация. И за пореден път се убедих, че анотациите на някои книги са пълна фира!

Напук на цялото ми предубеждение, на очакванията за тийн боза и всички противоречиви мнения в мрежата, „Оптимален подбор“ успя да ме докосне. Да докосне съзнанието ми, както само стиховете съумяват…

Занимавам се с писането на това ревю вече прекалено дълго време, а все не успявам да го завърша. Не съм уверена в преценката си за книгата, двоумя се, убеждавам се, а после се разколебавам… Но все пак, макар и с риск да греша напълно, ще споделя първоначалните си (и първосигнални) впечатления.

Истината е, че книгата ми хареса. Даже много ми хареса. И колкото и да анализирам повествованието, сюжета, света и характерите на героите не мога ясно и логично да обясня защо ми хареса толкова.

На доста места в интернет, се изказва мнението, че книгата е „изплагиатствана“ от друг роман. Аз не съм чела въпросното произведение и няма как да изкажа мнение. Но пък света, идеите и темите в романа не са никак нови и присъстват малко или повече в доста други произведения – литературни и кинематографски.

Други противници на книгата се позовават на мудното й действие. Тук вече имам какво да кажа – абсолютно са прави. Действието в книгата, макар и привидно да следва класическите традиции, сякаш е по-бавно, по-спокойно… липсват ясно изразени пикове и спадове. Но аз, струва ми се, забелязах някаква плавност в емоционално отношение. По-скоро, вместо стандартната плавна възходяща крива, с ясно изразена кулминация и относително кратък финален спад, на мен ми се стори сякаш почти всяка глава от романа имаше свои собствени възход, кулминация и затихване. Това особено ясно се наблюдава в последните глави на книгата, където макар сюжетната кулминация да е отминала, финалът се точи и точи.

Но последното, за мое най-голямо учудване, ни най-малко не ме изнерви, а напротив – противно на логиката, ми се стори закономерно и успокоително и някак… правилно. Аз лично съм почитател на по-дейните романи, голото философстване ме отегчава. Но в тази книга привидната „мудност“ не ми доскуча, нито ме накара да прескачам страници. Някак всичко бе точно на място и се лееше в точния ритъм… като поезия. И точно това е, макар и доста откачената ми теория: че книгата следва по-скоро поетичен, ритмичен, синусуидален ако щете, ритъм. И всяка глава ни носи през историята, като по вълнички, образувани от хвърлено камъче.

Подобна поетичност, дори може би алегоричност, според мен се съдържа и в света и историята на романа. Това, което противниците на книгата наричат наивност, алогично поведение, незрялост, аз съм склонна да нарека успешно изградени метафори, събирателни образи и фигуративност.

За съжаление, аз съм програмист, а не литературен критик. Не мога да изразя правилно с термини мнението ми и теориите ми за книгата. Не съм сигурна и дали има нужда и смисъл. В крайна сметка, ако съм права за поетичните похвати – романът не може да се опише и систематизира, а просто трябва да се прочете и усети. И всеки би го усетил по различен и личен начин.

Е, ако греша или пък търся под вола теле, винаги мога да изкажа поне един неоспорим плюс на книгата – това, че ми даде вълнуващите стихове на Дилън Томас.

Не си отивай кротко в тъмнината!
Пред здрача да беснее старостта!
Вий, вий срещу смъртта на светлината!

Мъдрецът, в края си приел съдбата
не смогнал с реч да освети нощта,
не си отива кротко в тъмнината.

Добрият мъж, изхвърлен от вълната,
оставил крехките си дни в ширта,
вие срещу смъртта на светлината.

Безумецът, възседнал синевата,
разбрал, че сам е внесъл тук скръбта,
не си отива кротко в тъмнината.

Суровият, прогледнал в слепотата
за метеорите на радостта,
вие срещу смъртта на светлината.

И ти, мой татко, сам на висотата,
ругай, ридай с плача на яростта!
Не си отивай кротко в тъмнината!
Вий, вий срещу смъртта на светлината!

превел от английски: Александър Шурбанов

Ами това е. За повече – прочете сами и споделете вашите преживявания от света на Али Конди. А той съвсем скоро се очаква и на български: предстои издаването му от издателство „Кръгозор“, а в момента дори тече и вече традиционния конкурс на издателството, във връзка с бъдещото издание.

Ако съм ви подвела – неволно е. Впечатленията са напълно лични, но поне са искрени…

  1. poli
    14 април, 2011 в 15:59

    От издателството. Благодарим ви за откровеното и смислено ревю. Може ли да го качим на страницата си? Поздрави, Поли Мичева

    • 14 април, 2011 в 16:20

      🙂 Може да използвате написаното от мен и ще се радвам, да споменете източника 🙂

  2. vve
    17 юни, 2011 в 08:44

    Вчера довърших с прочита на книгата… Истината е, че и аз не съм особен фен на напоследък толкова актуалните тийн- вамп и прочее поредици, а „Подборът“ е нещо, свежо, нестандартно, леко лирично и често те кара да се замислиш да малките неща от „истинския свят.

  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

