Начало > ТВ, книги, на български, прочетено, сериал, филми > Агата Кристи – Убийство в Ориент Експрес – ревю на филм

Агата Кристи – Убийство в Ориент Експрес – ревю на филм


Le Crime de l’Orient ExpressОтдавна се каня да ви споделя впечатленията си за този филм. От една страна, филмът е доста точна екранизация на романа на Агата Кристи. Аз съм голяма фенка на гранд дамата на криминалната литература. Още от малка „изяждах с кориците“ всичко нейно, до което успеех да се докопам. Може и да не личи от ревютата в този блог, но харесвам криминалетата. Именно тези „ретро“ детективски романи и разкази. Агата Кристи, Артър Конан Дойл, Едгар Алън По… Харесва ми епохата, в която се развиват. Харесвам съсредоточаването върху процеса на разследването. И необичайните обрати.

Освен това обожавам тази филмова поредица за Поаро. Гледала съм не малко екранизации на Агата Кристи, но тези са едни от най-любимите ми. Те едновременно доста точно се придържат към оригиналните произведения, от друга успяват чрез възможностите на съвременната кинематография и драматургия, да представят по-пълен, по-различен, по-оригинален прочит, без да изкривят любимата ми проза или характерите на героите. С тази поредица успях да „зарибя“ дори по-добрата си половинка, макар той да не е луд фен на Агата Кристи.

Естествено голяма заслуга за това има Дейвид Сушей, който играе Еркюл Поаро. Той толкова майсторски пресъздава великия детектив, че след като го гледате, вече трудно бихте могли да приемете друг актьор в ролята. Неговия образ е толкова характерен и с външния си вид и с поведението, акцента, цялостното изиграване на характера, че е невъзможно почитателите на книгите да се влюбят.

Отделно държа да споделя и чудесната кинематография. Или и аз не знам как да я нарека. Но във абсолютно всеки епизод, независимо дали се развива в тихата английска провинция или в мъгливия Лондон, дали случая е през лятото, близо до обляна от слънчевите лъчи река или в бурна нощ навръх Хелоуин, винаги в картината се усеща атмосферата. Природните картини са невероятно цветни, въздействащи, красиви. Атмосферата в домовете, облеклата, всеки дребен детайл е чудесно подбран, за да ви потопи в епохата на събитията и цялостния сюжет.

Murder on the Orient Express

Но да се върнем на конкретния роман – „Убийство в Ориент Експрес“. Една от емблематичните книги на писателката, вдъхновила не малко екранизации, адаптации и игри. От една страна самата сцена на действието е култова сама по себе си. „Ориент Експрес“ се е превърнал в институция още по времето на активното си действие. Символ на лукс, класа, космополитност и не на последно място – романтика и приключенски дух. Този влак, който предлага на изисканите си пътници, едно незабравимо пътешествие из Европа. Именно той става сцена на грозното убийство, на сенчест бизнесмен, което Поаро трябва да разследва. Да добавим, че влакът е блокиран с снежните преспи на тъмните, диви Балкани, а останалите пътници са както винаги крайно интересна сбирка от различни националности, обществен статут и характери. И всеки от тях крие тайни. Е, няма как да не се получи заплетена и интересна история, която татко Поаро да разплете с помощта на малките сиви клетчици.

От една страна разследването много ми напомня за случаят в „Смърт край Нил“, където Поаро разследва убийство по време на круиз по Нил. Отново имаме „хванати“ от местоположението пътници, различни купета/каюти, различни версии за случилото се от всеки пасажер… Но не мислете, че Агата Кристи ще се повтори или ще ви сервира същия случай. Тя винаги е оригинална в творбите си, разследването е неповторимо, а развръзката… ех, развръзката е винаги изненадваща. Още откакто започнах да чета криминалните й романи, се научих да търся най-неочаквания извършител. И все пак авторката ме изненадваше всеки път. И при това винаги имаше желязна логика в изводите на детективите, винаги можеше да се проследи пътят на заключенията, който е недвусмислен и ясен, но чак, когато сме прочели края и знаем отговора. Е, убиецът в този случай също е изненадващ, непредвидим и оригинален. Няма да ви го издам – заслужава си да прочетете тази книга. Като оригиналност на развръзката я нареждам до „Десет малки негърчета“ и „Убийството на Роджър Акройд“.

Murder on the Orient ExpressНо с какво именно тази екранизация ме грабна така силно, че да закопнея да я споделя с вас? Какво я направи различна от останалите серии? Личното отношение на Поаро към случая. Трябва да ви кажа, че в книгите си Агата Кристи привидно не взима такова. Тя разказва случаите на детективите си напълно безпристрастно, дори понякога лежерно, независимо от жертвите, сцената на престъплението, извършителите и мотивите им. Детективите й разследват, но не съдят виновниците, нито взимат страна независимо от обстоятелствата. Както подобава и на всеки служител на закона, било то и неоторизиран от властите. В самия роман, авторката остава вярна на себе си и горните твърдения също са верни. Но в тази постановка на книгата режисьорът и сценариста ясно показват личното отношение на Поаро към случая. От една страна този подход към книгата води до доста противоречиви отзиви. В сюжета са добавени някои сцени и история, които нямат общо с книгата. Аз самата съм върл привърженик на точното придържане към оригиналния текст. Но в този филм харесах този друг ъгъл, този добавен драматизъм, емоционалното обвързване на Поаро с разследването и извършителя му.

Нямам идея какво точно ме накара да харесам това „вмешателство“ в сюжета. От една страна в романът „има хляб“ за такава интерпретация. И този нов поглед върху него ми се стори оригинален и изключително добре направен. Дейвид Суше показва невероятно актьорско майсторство и е до голяма степен виновен за успеха на необичайния подход. И преди сме виждали Поаро разтревожен, дори вбесен покрай някой случай. Но причината винаги е в самото разследване или в напрежението, когато от него зависят човешки животи. Тук виждаме педантичния до болка белгиец далеч от обичайната му светлина. Той не е само смешния, пингвиноподобен чичко с чудатите мустаци. Този Поаро преживява дълбок вътрешен катарзис, надникваме в съкровените му чувства. Случаят докосва любимия ни детектив по невиждан досега начин. И този път се разисква не само виновните, но и жертвата. Миналото на всички участници в сцената, дори и това на Поаро. Засегнати са въпросите за последиците от едно престъпление. И тези от неговото разследване. Въпросите за закона, за справедливостта, за наказанието и виновността, ако щете дори за вярата. Много философски теми, които майсторски са пресъздадени във филма, както със страхотната актьорска игра на целия състав, така и с цялостната атмосфера и сценография. Снежната буря, оскъдното осветление, мрачните тонове, първоначалните сцени в Истанбул… Всичко допринася за това, този филм да ни докосне не само с майсторската проза на Агата Кристи, но и с емоционалното послание, вложено от създателите му.

PoirotКулминацията на филма е незабравима. Цялата сцена, репликите на Поаро, невероятния плам в очите на Дейвид Сушей… Дори само заради този момент си заслужава да гледате „Убийство в Ориент Експрес“. Тази версия много ми напомни друг роман, за един друг детектив. „Пирон в черепа“ на Робър Ван Хюлик – едно от най-емоционалните разследвания на съдията Ди. Книга, която също препоръчвам на всички почитатели на криминалната литература. Общото между тези произведения е именно драматичната емоционална обвързаност на безпристрастните детективи със случая и развръзката му. И същевременно дилемата между вътрешния стремеж на разследващия да остане безпристрастен, законен съдник и личните му емоции, пристрастия и отношения към случващото се. Ако мога да стигна дотам – този филм не показва случай на Поаро, този филм показва случай със Поаро, за Поаро.

Е, няма смисъл да пиша повече. Надявам се да съм ви убедила да гледате филма, да прочетете книгата, да направите собствените си изводи върху произведенията. И да обикнете Агата Кристи и нейния невероятен белгиец.

Advertisements
  1. Все още няма коментари.
  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: